Opis forum
WSTĘP
Tarany to bardzo istotny element każdej armii potrafiący znacznie zmniejszyć straty, a nawet przechylić szalę zwycięstwa na naszą korzyść.
MINIMALNA ILOŚĆ TARANÓW POWINNA ODPOWIADAĆ LICZBIE 5% ZBOŻA, KTÓRE ZJADA ŁĄCZNIE NASZ PIECHOTA I JAZDA
Np. dla 6000 centurionów i 1000 EC będzie to 500 taranów. Jest to poparte moim doświadczeniem i licznymi symulacjami. Jak ktoś uważa, że powinno być ich więcej to proszę bardzo - zachęcam do własnych badań. O mniejszym procencie można myśleć jedynie przy olbrzymich armiach rzędu 50k - choć wtedy też buduje się dalej tarany z myślą o cudzie.
Nie będę tu wklejać tabelki ile trzeba taranów by zniszczyć konkretny poziom murów. Jest to dla mnie totalna bzdura, która tylko ogłupia graczy. Ludzie na nią patrzą i myślą : "Po cholerę mi 1000 taranów jak do zniszczenia murów rzymskich wystarczy ich 53 - No dobra trzeba liczyć się ze stratami to wybuduje ich 100 i będzie git"
Tarany to nie katapulty - tu nie chodzi by pod koniec bitwy zobaczyć komunikat "Mury zostały zniszczone" Tu chodzi o to by w czasie bitwy mury padły nim w fosie będzie pływać już pół naszej armii. Widziałem już armie rzędu 20k biegające z setką taranów - doszło do bitwy, mury zostały zburzone, a atakujący stracił niepotrzebnie kilka tysięcy żołnierzy.
Wkleję dla przypomnienia ilość taranów potrzebnych do zniszczenia umocnień na najwyższym poziomie - wyłącznie w celu porównania wytrzymałości fortyfikacji każdej z nacji :
MURY 53
PALISADA 106
WAŁY 263
Zwykle mury rzymskie padają w pierwszej rundzie walki już przy kilkuset taranach - by zniszczyć wały tuż po rozpoczęciu bitwy trzeba ich często nawet kilka tysięcy.
Tyle się gada głupot o słabości obronnej german, a fakt jest taki, że do końca serwera po każdej ćwiartce biega w najlepszym razie kilkanaście armii potrafiących zniszczyć wały w pierwszej rundzie walki przy porządnej obronie.
MECHANIZM
Mechanizm działania taranów w czasie walki jest dość zagmatwany i trochę przeczy zdrowemu rozsądkowi ale nie matematyce.
Powiem tylko :
PRZY ODPOWIEDNIEJ ILOŚCI TARANÓW JEST MOŻLIWE CAŁKOWITE WYELIMINOWANIE BONUSÓW ZA UMOCNIENIA DLA OBROŃCÓW
Prezentuje próbę dokładnego wyjaśnienia mechanizmu przebiegu rundy walki z taranami dla dociekliwych - jak nie zrozumiecie to ja już wam tego inaczej nie wytłumaczę :
W pierwszej rundzie walki na samym początku giną wojska ( w tym tarany) atakującego, następnie te tarany, które zostały uderzają w umocnienia (ale nie wszystkie - tylko część, bo reszta będzie uderzać w kolejnych rundach). Następnie wszystkie jednostki atakującego (nawet te które zginęły) atakują obrońców, których bonus do obrony jest pomniejszony o wartość zniszczonych umocnień. Żeby było zabawniej wróćmy do samego początku i już wtedy ilość taranów które zostaną zniszczone zależy od wartości obrony obrońców, która jest już pomniejszona o wartość zniszczonych umocnień przez tarany, które jeszcze nie uderzyły.
PRZYKŁADY
W przykładach zastosowałem zasadę : "Co by było gdyby 3 centurionów wymienić na taran" (podobny koszt szkolenia, ten sam koszt utrzymania ).
Zgodnie z tym co napisałem wyżej, minimalna zalecana wielkość taranów odnosi się do każdego trzeciego przypadku - 10 k centurionów i 500 taranów - jak widać na germańskie wały i to było za mało. Ciężko wybrać miarodajny przykład - jest taki jaki jest i zachęcam do zabawy w symulatorze wszystkich co mają plusa. Dodam tylko że w przypadku mniejszej obrony sytuacja wygląda często jeszcze bardziej korzystnie zwłaszcza w przypadku palisady i wałów.
MURY
1 http://i33.tinypic.com/1zlxg5x.png
2 http://i33.tinypic.com/ip8h3s.png
3 http://i35.tinypic.com/euhcw7.png
4 http://i35.tinypic.com/4uh2jm.png
Tu mury zostały zniszczone w pierwszej rundzie walki czyli tak jakby przeciwnik ich nigdy nie miał !!!
WAŁY
1 http://i33.tinypic.com/10cvw2d.png
2 http://i37.tinypic.com/34r67wh.png
3 http://i38.tinypic.com/10r1w6w.png
4 http://i37.tinypic.com/im4cae.png
PALISADA
1 http://i37.tinypic.com/2i88zlu.png
2 http://i35.tinypic.com/124ecqx.png
3 http://i34.tinypic.com/o9nxjl.png
4 http://i38.tinypic.com/2w4gr69.png
Może dla niektórych to skomplikowane ale fakt jest jeden: tarany, tarany i jeszcze raz tarany !!! Very Happy Very Happy Very Happy
Offline